Slapeloosheid

Wat te doen bij slapeloosheid?
Iedereen heeft weleens problemen met het in slaap komen.  Omdat de slaapbehoefte per persoon verschilt is moeilijk aan te geven hoeveel  uren je minimaal moet slapen voordat je een slaapprobleem hebt. Zolang je je overdag fit voelt, is er in ieder geval niets aan de hand. Ook wanneer je eens een nachtje geen of weinig slaap krijgt, heb je niet direct een probleem. Maar wanner je regelmatig problemen hebt met in slaap komen en daar overdag ook last van hebt dan heb je wellicht een chronisch slaapprobleem (insomnie).  

Oorzaken van slapeloosheid
Het niet kunnen slapen kan diverse oorzaken hebben uiteenlopend van lichamelijke tot psychologische klachten. Daarnaast kunnen ook externe factoren een belemmerend effect hebben op de slaap, bijvoorbeeld geluidsoverlast van buren of een snurkende partner. Lichamelijke klachten zoals verkoudheid, pijn, griep, jeuk, etc zijn vaak van tijdelijke aard, maar kunnen je nachtrust aardig verpesten.
De oorzaken van chronische slapeloosheid zijn vaak van psychische aard zoals stress, spanning en zorgen.
Daarbij zijn er een aantal factoren die de slapeloosheid verder versterken zoals bijv. koffie drinken, roken of veel inspanning voor het slapengaan (zoals: vergaderen, tv-kjiken, autorijden, sporten en ruzie).  

Wat te doen tegen slapeloosheid
Hier zijn een aantal tips die je kunt toepassen om de slaap te bevorderen. Algemeen komt het erop neer dat je je lichaam en geest voorafgaand aan het slapen probeert te ontspannen.
1)      Verander je gewoontes:
a.       Kijk een tot twee uur voor het slapengaan geen TV. Hoewel TV-kijken niet erg fysiek inspannend is krijgen je hersenen veel te verwerken.  
b.      Geen koffie of sigaretten ’s-avonds en overdag niet teveel.
c.       Eet twee tot drie uur voordat je gaat slapen niets meer (het verteren van voedsel kan je ook wakker houden)
d.      Probeer overdag voldoende beweging te krijgen zodat je lichaam ook rust nodig heeft. Ga in ieder geval niet overdag slapen of rusten (indien mogelijk)
2)      Je slaapkamer moet een prettig slaapklimaat hebben:
a.       Juiste temperatuur
b.      Niet teveel licht
c.       Voldoende zuurstof / ventilatie
3)      Je bed moet lekker liggen. Een verkeerd matras of kussen kan ervoor zorgen dat je niet lekker ligt wat het slapen wel erg moeilijk maakt.
4)      Regelmaat is erg belangrijk, je interne klok is namelijk bepalend voor je slaapritme. Probeer de tijden dat je gaat slapen en opstaat zoveel mogelijk gelijk te houden van dag tot dag.
5)      Wanneer je ’s avonds gaat sporten of vergaderen, probeer dan daarna iets rustgevends te doen zoals: een bad nemen of een avondwandeling.

Wat als niets helpt
Wanner je alles geprobeerd hebt maar nog steeds nachtenlang wakker ligt, is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Een huisarts kan je bijvoorbeeld medicijnen voorschrijven die de slaap bevorderen of op een andere manier helpen.