Stress

Stress kan veroorzaakt worden door diverse factoren, zowel positief als negatief.
Bijvoorbeeld een huwelijksdag, sollicitatiegesprek of drukte op het werk.
Stress is de algemene naam voor de reactie die je ervaart op deze gebeurtenissen.
 
Algemeen wordt vastgesteld dat langdurige stress negatief is voor het lichaam. Dit komt doordat stressvolle situaties effect hebben op je cortisolspiegel.
 
Stress kan echter ook stimulerend werken, het beter kunnen werken onder druk is hier het voorbeeld bij uitstek.
 
Het vermijden van stress is niet altijd een optie, maar gelukkig zijn er manieren om de stress te verwerken. Er is altijd wat te doen aan stress.
 
Wat kun je doen tegen stress:
Het blijkt dat wanneer je enige controle hebt over de situatie die stess geeft, dit de hoeveelheid stress die je ervaart positief beïnvloedt. Time-management, nee-zeggen en dergelijke heeft dus een positief effect.
*
Omdat stress vooral ook het gevolg van een overprikkeling is helpt fysieke inspanning zoals hardlopen, fietsen of andere fysieke sporten heel goed bij het verwerken van opgebouwde stress.
sporten tegen stress = ontspanning door inspanning.
*
Rust is belangrijk om je lichaam de tijd te geven zich weer op te laden. Voldoende slaap of rust is dus heel belangrijk. Mensen die onvoldoende slaap / rust krijgen zullen eerder en meer stress ervaren. Meditatie of andere ontspanningsoefeningen hebben daarom ook een positief effect.